.st0{fill:#FFFFFF;}

Care e diferența dintre formule și funcții în Excel? 

De Luciana Bercean

Excel-ul este o aplicație de calcul tabelar. Asta înseamnă, în mod evident, că scopul acesteia este acela de a ne ajuta să facem calcule, folosind tabelele.

Putem face calcule în Excel folosind două opțiuni: formule sau funcții. Diferența dintre cele 2 este destul de clară, însă nu toți știm acest lucru.

Formulele – se caracterizează prin următoarele:

  • Încep întotdeauna cu semnul „=” (egal). In lipsa acestui semn, Excel-ul va considera că tot ceea ce vei scrie reprezintă un text. Ca urmare, nu va efectua niciun calcul, ci va afișa doar textul.
  • Conțin operatori matematici (adunare „+”, scădere „-”, înmulțire „*”, împărțire „/”).
  • Folosesc referințe în locul cifrelor exacte.

Atenție! În operațiile făcute pe calculator pentru înmulțire și împărțire nu se folosesc semnele clasice, folosite la matematică, ci cele specificate mai sus.

Ex: În celulele B3, B4 si B5 sunt scrise 3 valori: 10, 20 si 30. În celula B6 doresc să afișez suma celor 3 celule cu valori. Pentru acest lucru, pot folosi o formulă.  Formula se scrie în felul următor:

  1. Selectez celula B6 (fie scriu referința B6 în „căsuța cu nume”, fie o selectez pur și simplu dând direct click pe ea)
  2. Scriu: =B3+B4+B5
  3. Apăs tasta ENTER (obligatoriu!)

Dupa apasarea tastei ENTER, în celula B6 va apărea direct rezultatul sumei celor 3 valori (60, în cazul dat).

De ce am folosit referințele celulelor, în loc să scriu direct =10+20+30? 

Excel-ul este gandit pentru automatizarea calculelor. Atunci când modifici valoarea dintr-una din celule (B4 se modifică din 20 în 30):

  • Dacă ai folosit o formula pentru a calcula suma valorilor, valoarea rezultată în celula B6 se va modifica în mod automat (în loc de 60, acum va scrie 70)
  • Dacă în schimb, în celule B6 ai fi scris =10+20+30, calculatorul îți va arăta aceași valoare (60) indiferent dacă modifici vreuna din valorile din celulele de mai sus. Pentru că nu ai facut referire la ele.
Daca ai nevoie să introduci o constanta într-o formula, poți folosi numere în cadrul unei formule. Acest lucru nu este interzis, ci doar mai puțin indicat.

Funcțiile – reprezintă o combinație de mai multe calcule. Funcțiile sunt predefinite în Excel. Fiecare funcție este caracterizată prin câteva elemente de bază:

  • Numele funcției – fiecare funcție are un nume, de obicei destul de intuitiv (ex: sum, min, max etc.)
  • Argumentele funcției – reprezintă acele elemente de care este nevoie pentru ca funcția să-și îndeplinească scopul pentru care a fost creată
  • Valoarea returnată – rezultatul care apare după ce se execută funcția

O listă cu toate funcțiile din Excel (și explicațiile acestora, în limba română), găsești AICI.

O listă a funcțiilor existente se poate vedea prin apasarea butonului fx care se găsește înainte de bara de formule.

Dupa alegerea funcției, se deschide o fereastră în care trebuie specificate argumentele funcției. Mai jos e fereastra cu argumentele pentru funcția Sum. Funcția Sum afișează suma tuturor valorilor existente în zona (sau zonele) specificate.

Pe bara de formule, functiile apar sub urmatoarea forma:

=nume_functie(argument1;argument2;….;argumentX)

In cazul exemplului de mai sus, functia va arata astfel:

=sum(A2:A5)

Rezultatul acestei functii va fi suma celulelor A2+A3+A4+A5 (de la A2 pana la A5).

O functie poat fi scrisa si direct pe bara de formule. Dar, daca nu stii exact care e sintaxa functiei si ce argumente trebuie sa specifici, mai bine o alegi din lista de functii, apasand butonul fx. In acest fel sigur nu ratezi niciun argument.

In ambele cazuri de mai sus, rezultatul este acelasi. Diferenta mai mare apare in cazul in care ai de adunat siruri cu mai multe numere. In acest caz folosirea functiei economiseste timp, fiind mult mai rapida.

Luciana Bercean


Luciana este un trainer deosebit, care predă cursuri din pasiune. Iubește oamenii și principala ei abilitate este capacitatea de a se face înțeleasă indiferent de subiectul pe care îl abordează. Pune accentul pe partea practică tot timpul și folosește foarte des analogii pentru a explica subiectele abstracte. Lucianei ii plac provocările și...să facă oamenii să zâmbească :)

Află povestea Lucianei de aici.

Luciana

related posts:


Lucrul cu foi de calcul in Excel


Știi să folosești opțiunea Paste Special în Excel?


Aplicatii cu functiile de text in Excel – I

  • greu. puteau sa dezvolte o modalitate mai usoara a formulelor.

    • Parerea mea e ca nu puteau face ceva mai simplu de atat :). Ca orice lucru, la inceput poate nu este foarte simplu, dar pe masura ce te obisnuiesti, o sa vezi ca nu se putea mai usor de atat. Asadar, spor la invatat! Exercitiul si practica sunt baza in Excel mai mult decat in orice alt program.

      • un program ok pentru cine stie si intelege. As avea o intrebare pentru cei care vor sa ma ajute, si anume
        trebuie sa introduc in tabel litere cum ar fi Z, N sau combinatia P8. Acestea au niste valori fixe, respectiv Z=12, N=12, P8=8. Ce trebuie sa fac pentru ca atat pe orizontala cat si pe verticala la capetele tabelului, suma acestor litere si combinatii sa fie exprimata in cifre?
        Astept raspuns pe mail!
        Multumesc frumos!

  • alexandru spune:

    As dorii sa stiu care ar fi formula daca vreau sa adaug un procent de 10% unei liste cu mai multe valori , pe fiecare valoare in parte , dar sa pot avea o formula si aplicando sa schimbe toate valorile odata , nu sa le fac pe rand.
    Mersii

    • Acest lucru il poti face folosind o formula (=A1*1,1 Aceasta formula se poate introduce in celula B1, daca in celula A1 ai valoarea la care vrei sa adaugi un procent de 10%), sau folosind optiunea Paste Special, asa cum am scris in acest articol.

  • Gheorghe Georgiu spune:

    Buna ziua.
    Intampin o situatie la care nu gasesc rezolvarea prin cautari pe internet, asa ca apelez la un specialist.
    In Excel 2010 am de adunat valorile dintrun sir de celule in care se afla si caractere alfanumerice. pe scurt as vrea sa adun doua celule dupa cum urmeaza A1=6, A2=2R In celula A3 trebuie sa am rezultatul 8. Este posibil? Care este solutia?
    Multumesc.

    • Este posibil doar daca valoarea din celula A2 (adica 2R) o imparti astfel: intr-o celula sa ai cifra, in alta celula sa ai litera, apoi aduni doar cifrele.
      Depinde foarte mult si daca ai mai multe litere si daca se respecta acelasi model in toate cazurile.
      Poti folosi functia LEFT pentru a scoate numarul din celula A2 (care e in mintea Excelului un text deocamdata), apoi Value pentru a converti textul ce reprezinta numarul in numar. Abia apoi vei putea sa le aduni.

      Spor! Daca nu te descurci, da un email cu un caz complet.

      • Mulțumesc. Am inteles, insa credeam ca exista alta solutie, cum ar fi sa gaseasca singur cifrele dintro celula si sa le adune.
        As face asa, insa nu pot pentru ca inainte de “r” pot fi in functie de situatie, una sau doua cifre si uneori chiar mai complex.
        Mulțumesc, foarte mult pentru raspuns.
        O zi buna

  • BOGDAN ISER spune:

    Buna ziua,
    In celula c4 am o formula care aduna valorile celulelor din stanga. daca inserez o coloana intre B si C, celula C4 va deveni D4, dar va returna aceeasi suma, fara a adauga valoarea din noua coloana C4. Cum nu vreau sa modific formula mereu, v-as ruga sa-mi spuneti daca exista o formula care sa se actualizeze singura in sensul de a calcula mereu celulele din stanga, chiar daca inserez o coloana in imediata sa apropiere.
    Multumesc.
    Cu stima,
    Bogdan

    • In primul rand, ar fi mai potrivit sa folosesti functia SUM(A4:B4) in loc de formula (“formula” inseamna ca in C4 ai scris =A4+B4).
      In al doilea rand, daca ai folosi functia si ai adauga coloana noua intre A si B, functia ar calcula corect (pentru ca ar deveni SUM(A4:C4)
      Daca vrei neaparat sa introduci coloana noua intre B si C, modalitatea de a ajunge ca functia ta sa se actualizeze tot timpul la celulele din stanga este mult prea complicata pentru a avea sens.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >