Primul lucru pe care trebuie să-l știi în momentul în care începi să scrii ceva în Excel este ca fiecare informație trebuie să aibă locul ei. Adică, nu pune de exemplu și numele și prenumele în aceeași celulă. Crează o coloana specială pentru nume și o coloană specială pentru prenume. În acest fel, dacă o să vrei sa sortezi tabelul după prenume, o să poți să faci asta. În cazul în care sunt împreună în aceeași celulă, o sa fie un pic mai greu (nu imposibil, dar trebuie sa mai faci câteva operații înainte).
Scrierea într-o celulă
Pentru a scrie ceva într-o celulă, nu trebuie decât să selectezi celula respectivă și și apeși tastele de la tastatura. Atenție! Dacă în celula pe care tu o selectezi (dai click sau îi scrii numele în „căsuța cu nume”, așa cum ai învățat în articolul anterior) este deja ceva scris, noul text îl va înlocui pe cel existent. Acest lucru se face în mod automat, fără avertizare prealabilă. Textul scris într-o celulă va fi de fiecare data vizibil și pe bara de formule.
Modificarea textului dintr-o celulă
Pentru a modifica un text deja scris într-o celulă, există mai multe variante:
- Dublu-click pe celula respectivă
- Click simplu pe celula și apoi apeși tasta F2 (dacă ai laptop și F2 face altceva, cel mai probabil trebuie să apeși Fn și F2)
- Click simplu pe celula și modifici textul direct pe bara de formule (bara în fața căreia se găsește fx – marcată cu roșu în imaginea de mai jos)
De fiecare dată după ce scrii sau modifici ceva într-o celulă în Excel, trebuie să apeși tasta ENTER. Acest lucru este foarte important. E adevărat că poți să te muți dintr-o celulă într-alta și cu săgeți, dar, dacă vrei să verifici o formula sau sa modifici o funcție și în loc să dai Enter, dai click în altă parte sau apeși săgețile de la tastatura, ți se va modifica formula sau funcția și nu o sa mai înțelegi nimic din ce se întâmplă. Sfatul meu: apasă întotdeauna Enter când scriii ceva în Excel. La apăsarea tastei Enter, se va selecta practic celula de sub celula în care scrii, lucru perfect normal.
Modificarea lățimii unei coloane
De cele mai multe ori, textul depășește dimensiunea celulei în care se găsește (coloana C, în imagine). Dacă în celula de lângă nu exista alt text (celula D3 este goală, în exemplul de mai jos) – textul se afișează și în respectiva celulă. Dacă însă în celula de lângă există alt text (în celula E3 există ceva scris), textul din celula inițială nu va ocupa și acea celulă. Una din metodele pe care le poți adopta pentru a vedea tot textul dintr-o celula, este să modifici dimensiunea coloanei în care este scris textul respectiv. Acest lucru se face în mai multe moduri:
- Manual – Poziționează cursorul între coloana C și coloana D. Poziția corecta este cea în care cursorul se transformă într-o linie cu săgeți stânga-dreapta, la fel ca în imaginea de mai jos.
Ții apăsat butonul stânga al mouse-ului și tragi în direcția în care vrei să se modifice lățimea
- Automat – adaptarea lățimii coloanei la conținut:
- dai dublu-click în poziția respectivă (ca în imaginea de mai sus) Dacă în coloana C ai mai multe celule care conțin text, această variantă va modifica dimensiunea coloanei astfel încât cel mai lung text sa fie vizibil în întregime.
- Dimensiune exactă pentru lățimea coloanei. Dimensiunea unei coloane este exprimată în puncte și se poate modifica astfel:
- selectezi coloana (coloanele) pentru care vrei să modifici dimensiunea
- dai click-dreapta și din meniul contextual se alege opțiunea Column Width…
- Scrii dimensiunea dorită și apeși butonul Ok (sau dai Enter)
Modificarea înălțimii unui rând
Toate variantele de mai sus sunt valabile și pentru dimensiunea unui rând, cu mențiunea că de această dată cursorul va fi sub forma unei linii cu săgeți sus-jos.
- Manual – Poziționează cursorul între rândurile 3 și 4 pentru a modifica înălțimea rândului 3.
Ții apăsat butonul stânga al mouse-ului și tragi în direcția în care vrei să se modifice înălțimea
- Automat – adaptarea înălțimii rândului la conținut:
- dai dublu-click în poziția respectivă (ca în imaginea de mai sus) Dacă în rândul 3 ai mai multe celule care conțin text, această variantă va modifica dimensiunea rândului astfel încât cel mai mare text sa fie vizibil în întregime.
- Dimensiune exactă pentru înălțimea rândului. Dimensiunea unui rând este exprimată în puncte și se poate modifica astfel:
- selectezi rândul (rândurile) pentru care vrei să modifici dimensiunea
- dai click-dreapta și din meniul contextual se alege opțiunea Row Height…
- Scrii dimensiunea dorită și apeși butonul Ok (sau dai Enter)
În cazul în care dorești să modifici dimensiunea mai multor rânduri sau a mai multor coloane în același timp, nu trebuie decât să le selectezi pe toate și apoi să aplici una din cele 3 variante (de ex. tragi de lățimea uneia din coloane, sau dublu-click între oricare 2 coloane sau click-dreapta pe oricare din coloanele selectate).
De exersat
Deschide un fișier nou Excel și joacă-te:
- Selectează celula B4 și scrie-ți numele de familie
- Modifică ce ai scris anterior, adăugând și prenumele
- În celula B5 scrie textul Ana are mere și pere
- Modifică dimensiunea (lățimea) coloanei B astfel încât să aibă o dimensiune de 100 puncte
- În celula C4 scrie textul Maria are pere
- Modifică dimensiunea coloanelor B și C astfel încât să se vadă tot conținutul în mod automat
- Modifică dimensiunea (înălțimea) rândului 5 la 100 puncte
- Modifică dimensiunea (înălțimea) rândului 4 la 50 puncte
- Modifică dimensiunea (înălțimea) rândurilor 4 și 5 astfel încât să se adapteze la conținut.
Repetă pașii de mai sus cu alte cuvinte/fraze și alte celulele, coloane, rânduri. Fă asta până când faci toate lucrurile cu ușurință, în mod natural. Dacă nu reușeșți din prima, insistă. Dacă vrei să renunți, înscrie-te la un Curs Excel pentru începători. Poți alege un curs în varianta individuală, astfel încât să poți exersa toți pașii alături de profesor de câte ori ai nevoie. Avem toată răbdarea din lume pentru tine.
0 comentarii